Blogg - Resedagbok -  Travel diary >

Sydney - Outback - Melbourne - Sydney, 320 mil på en vecka.

Efter att blivit inbjudna både till Melbourne och Orange gav vi oss iväg på en liten rundtur då vi också passade på att få en skymt av Australien förutom Sydney.

På en vecka hinner man inte så långt och vi hade egentligen bara två mål utöver att träffa vänner, dels att få se lite av The Outback samt att besöka Wattamolla i Royal National Park vilket vi lyckades med.

En veckas bilsemester i lungt tempo scannar bara av den lilla rutan av Australien, så det finns lite kvar att göra.

Dag 1

Från Sydney över Blue Mountains är det bara ett par timmars bilresa till trakterna kring Orange, bergen planar ut och ett grönare jordbrukslandskap visar upp sig än det något torrare Sydney.

Ann och Michael Sullivan har en liten farm på 150 hektar vid Moushole Creek utanför Orange med en utsikt som närmast liknar den engelska landsbygden. Vi fick låna en stuga som de själva bodde i medan de byggde på stora huset

På kvällen kom Carl och Sally på besök. Carl flyttade från Löddeköpinge i början av sextiotalet men pratar fortfarande skånska vid behov.

Dag 2

Nästa mål var Ivanhoe men vi åkte istället till Hay vilket var mer rakt på vårt mål, ytterligare några tiotals mil bort. Någonstans efter Goolgowi befann vi oss  "Beyond The Black Stumps" d v s i Outbacken utan något annat än lite buskar och sand. Mellan städerna finns det absolut ingenting och det är åtta-tolv mil mellan dem. Fantastiskt! Hay överaskade med massor av motell och flera restauranger så det går ingen nöd på oss.

Dag 3

Lake Mungo ligger långt ifrån allt annat. Det är drygt tio mil av eländig grusväg till närmaste asfalt och ytterligare några mil till närmaste civilisation. I parken finns det inget vatten, ingen bensin, ingen övernattning och inte många andra besökare heller varför vi behövde tanka fullt, ta med reservkost och rejält med vatten, åka in tidigt på dagen och ta oss ut igen innan bilen går sönder eller vi svälter ihjäl. - Nog så stort äventyr för personer som får yrsel när lunchen dröjer en timma. Hit ska man normalt sett inte åka på sommaren överhuvudtaget men vi hade tur med vädret. Det var mulet på förmiddagen så vi slapp den värsta ökenhettan.

Naturen vid "Walls of China" var häpnadsväckande och väl värd besväret. Vi tog oss ut ur parken på västra sidan och kom till Wentworth och Mildura där Murray River ger ett helt annat lanskap. Efter tio mil av ingenting dyker plötsligt en tre kilometer lång vinodling upp som sedan följs av flera nästan hela vägen ner till Melbourne. Vi stannar på vägen till Emerald och övernattar på ännu ett motell, nu i Swan Hill.

Dag 4

Efter den långa färden kring Mungo tog vi det lungt inför nästa etapp mot Melbourne, vilket var ett misstag. Trots att det inte är någon längre sträcka tar det lång tid på de ganska smala vägarna som går igenom varje litet samhälle.

För att komma fram i vettig tid fick vi skynda oss igenom intressanta ställen längs Murray River. Söder om Swan Hill i Kerrang ligger Brown Brothers vineyard, i Echuca var halva staden en "hembygdsgård", uppbygd på minnet av ångbåtarnas tid. Full fart, lustiga husbåtar och paddle steamers passerade förbi i floden.

På kvällen kommer vi fram till Robyn och Torbjörn som bor i Emerald utanför Melbourne. Jodå, även Torbjörn pratar svenska trots att han har bott här sedan späd ålder.

Huset ligger väl inbäddat i grönskan på en bergssida med fantastsk utsikt över kullarna på andra sidan.

Dag 5

Robyn och Torbjörn föder upp alpackor som nyfiket kommer fram och hälsar på oss. Skogen har europeiska inslag eftersom det vid tiden för första världskriget fanns en plantskola här. De som jobbade på plantskolan tog värvning och plantorna övergavs, varför man nu kan hitta för trakten ovanliga träd som poppel, ek och t o m björk.

På kvällen fortsätter vi en bit och övernattar i Lakes Entrance. En lång rad med sjöar innanför strandlinjen bildar flera laguner som antagligen sträcker sig nio mil längs kusten då den kallas för Nine Miles Beach.

Dag 6

Upp tidigt och iväg för nu ska vi tillbaka till Sydney - nästan.

Vi passerar massor av fina städer, vad sägs om Eden, bara namnet vittnar om något extra. Men det som imponerar mest är nog det klargröna vattnet i lagunen vid Narooma. I Mogo stannar vi och tar en glass och möter samtidigt månadens hetaste dag. I strålande sol, dryga fyrtio grader och brännande vindar slinker glassen ner på ett kick.

På kvällen kommer vi till Cronulla beach, söder om Sydney helt nära flygplatsen för att ägna en dag på beachen och ta det lite lungt, helt utan bilåkande.

Dag 7

Söderut har vi Royal National Park, världens näst äldsta efter Yellowstone i USA och vi åker till Wattamolla beach för att se havet mötas av en strand som sedan övergår i en lagun och vidare upp i en liten flod. Den vackraste beachen vi har sett på resan.

Därefter tar vi en sväng förbi Bondi beach för kontrastens skull och det är kul på sitt sätt med en hel stadsdel som domineras av beachen och livet där.